4.23.2007

AMS anbefalinger vedr. selvaktiveringsnetværk for Seniorer 2005-2006

Anbefalinger
Anbefalingerne sigter på øget medlemsgennemstrømning med hensyntagen til at bevare kontinuiteten i netværkene, hvilket i øvrigt er i overensstemmelse med netværkenes egne mål og strategier.
Det vil kort sagt sige at synliggøre netværkene så bredt som muligt over for virksomheder og potentielle medlemmer, fremme enkle administrative løsninger samt motivere medlemmer til aktivt engagement i netværket.

Til AMS og koordinatorer:
-Efter samråd med AMS og på baggrund af en helhedsvurdering ad det enjekte netværk, skal koordinatorerne kontakte netværk
-hvor få medlemmer finder beskæftigelse og / eller
-har en lav tilgang af nye medlemmer og / eller
-har et kritisk lavt medlemstal
-på anden vis har problemer, der påvirker medlemsgennemstrømningen negativt
og på basis af erfaringer fra mere effektive netværk i samarbejde med det enkelte netværk udarbejder en handlingsplan for at ændre dette forhold.

Koordinatorerne besøger de enkelte netværk mindst en gang årligt for at kunne medvirke til at løse evt. problemer i netværket så tidligt som muligt. Besøgene kan evt. ske i forbindelse med at koordinatorerne afholder kurser eller møder i de lokale netværk.
AMS orienterer i 2007 alle nye jobcentre om netværkene og opfordrer jobcentre til at indgå samarbejde med netværkene om rekruttering af nye medlemmer.

Koordinatorerne afolder flere kortere kurser i de lokale netværk. Deltagerne kan evt. komme fra forskellige netværk, så flere medlemmer får direkte udbytte af kurserne. Således kan også nye medlemmer hurtigst mulig får viden om gode erfaringer fra andre netværk vedr. drift, vedligeholds- og medlemsservice, og derved kvalificere sig til at gå aktivt ind i netværket.

AMS afklarer mulighederne for at understøtte udarbejdelsen af en medlemsdatabase som et redskab til at kvalificere netværkenes opsøgende arbejde overfor virksomheder.

Koordinatorerne og AMS undersøger, hvilke muligheder de nye regler for aktivering af de lidt ældre ledige åbner for at udbytte netværksmedlemmernes aktivering positivt. Evt. i samarbejde med andre aktører og jobcentre.

Til de lokale netværk
Organisering.
Bestyrelsen arbejder på i videst muligt omfang at gøre drift og administration af netværket så personuafhængigt som muligt. Det kan de feks gøre ved at uddelegere opgaver til de øvrige medlemmer og i det hele taget forenkle administrationsopgaver mest muligt for at undgå, at bestyrelsesarbejdet bliver for tidskrævende for den enkelte, eller at aktiviteterne i netværket hæmmes af stor medlemsgennemstrømning.

Organiseringen i arbejdsgrupper bibeholdes, men større arbejdsgrupper inddeles i mindre enheder og samarbejde på tværs af arbejdsgrupperne understøttes for at opnå større dynamik.

Netværket skal undgå at etablere sig som en semiprofessionel organisation, der kun kan fungere optimalt, hvis medlemmer får "fast arbejde" i netværket.

B-Medlemmer påtager sig som udgangspunkt kun administrative opgaver og bestyrelsesposter, hvis der ikke er a-medlemmer, som kan gøre det.

Netværkene udarbejder en strategi for indsats over for medlemmer, der har været ledige i længere tid eller måske er "groet fast" i netværket.

Rekruttering.
Netværkene tilstræber brede i medlemmernes køn, faglige og uddannelsesmæssige baggrund samt erfaring med ledelse for derved at forøge mulighederne for inspiration og erfaringsudveksling medlemmerne imellem.
Netværket træffer aftale med jobcentre i lokalområdet om at
- de skal udlevere materiale om netværket til ledige i målgruppen, f.eks. i forbindelse med ÅBENT HUS eller andre aktiviteter.
- netværket deltager i jobmesser og lignende arrangementer med henblik på øget synlighed.
Netværkerne udbygger deres samarbejde med a-kasser vedr. rekruttering.

AKTIVITETER.
Netværkene koncentrerer deres indsats om at tage på virksomhedsbesøg i mindre grpper, især på små og mellemstore virksomheder, hvor erfaringer viser, at der er flest jobåbninger.
Netværkene, der har erfaring med virksomhedskontakter, overfører disse til andre mindre erfarne medlemmer, evt. ved "følordninger", så der åbnes mulighed for at flest mulige medlemmer deltager i den aktivitet, der giver størst medlemsgennemstrømning.
Netværkenes tilbud om servicering af virksomheder - form af tilbud om matchning af ledige og job - afpasses kapacieteten i netværket
- så høje ambitioner om servicering af virksomheder ikke afholder netværksmedlemmer fra at gennemføre virksomhedsbesøg.
- så skuffede forventninger ikke fører til at virksomhederne fravælger netværket som rekrutteringskanal eller at netværksmedlemmer mister lysten til at engagere sig i netværket.
Netværkene arbejder med kompetenceafklaring og yder sparring til medlemmernes jobansøgninger, formulering af CV m,v, F.eks. i samarbejde emd andre private aktører eller ved at sende medlemmer på kursus som "jobsol "-instruktører.
Netværkene skaffer sig viden om mulighederne for støttet job. Eksempelvis via jobcentre, a-kasser ellera andre samarbejdspartnere.
Netværkene udnytter medlemmernes kompetencer til at afholde faglige relevante kurser, internt eller på tværs af netværk.
Netværkene understøtter sociale aktiviteter for derigennem at øge medlemmernes udbytte af medlemsskab af netværket. Det kan også medvirke til at øge deres motivation til at deltage aktivt og give den nødvendige selvtillid til at søge job på egen hånd.
Netværket gør klart, at medlemmernes egnen aktivering er nødvendig - både for at få et godt netværk og for at øge chancen for, at de selv får job. Hvilke faktorer, der øger medlemmernes egenaktivitet, diskuteres og afprøves løbende i de enkelte netværk og på tværs af netværk.

Kontaktflader.
Netværkene udnytter alle muligheder for at synliggøre netværket for potentielle medlemmer og arbejdsgivere. F.eks. ved
- aktivt at "pleje" pressekontakter, da journalister sjældent har tid til at være opsøgende,
- at melde sig ind i lokale erhvervsorganisationer og bruge dem som "genvej" til større grupper af potentielle arbejdsgivere,
- løbende at orientere lokale samarbejdspartnere om netværket og evt. holde kontakt til disse via en eller felre kontaktpersoner,
- løbende at udvikle deres egne websteder med henblik på øget synliggørelse af netværket og øget brugervenlighed for både webmaster og brugere.

Netværkene opfordrer medlemmer, der kommer i beskæftigelse - midlertidigt såvel som varigt - til at fortsætte som b-medlemmer at netværket, da denne kontakt medvirker til at udbygge de øvrige - ledige¨- medlemmers kontakt til arbejdsmarkedet.

Netværkene tager indbyders kontakt for at etbalere arrangementer og tiltag på tværs af netværk, f.eks. deltagelse i messer o.lign, henvendelser til organisationer og mulige samarbejdspartnere eller udarbejdelse af konkrete projekter.

Dette er blot et enkelt uddrag af Evaluering af Arbejdsmarkedsstyrelsens selvaktiveringsnetværk for seniorer 2005-2006 DISCUS-undersøgelse

Hovedpunkterne fra evaluering 2005 -2006 (30.6)
  • Netværkene levver generelt op til puljens formål
  • ca. 55% af medlemmerne fik job i 2005 mod 28% i 2002
  • der er dog store forskelle mellem netværkene
  • de to landskoordinatorer og deres aktiviteter er en vigtig og nødvendig forudsætning for at netværkene fungerer optimalt
  • medlemsgennemstrømningen i netværkene er stigende, dvs. der kommer flere nye medlemmer ind, og flere medlemmer finder arbejde
  • antallet af nye medlemmer er lavere end antallet af medlemmer, der finder arbejde
  • medlemmerne finder primært beskæftigelse i små oh mellemstore virksomheder
  • Netværkenes virksomhedsbesøg kan være med til egentlig jobskabelse i form af realiseing af virksomhedernes eventuelle "skuffeprojekter"
  • Netværkene vigtigste måde at få medlemmer i job på er gennem virksomhedsbesøg foretaget af en lille gruppe
  • Store vriskomheder (500+) har ikke behov for netværkenes service, men ønsker generelt at den enkelte ledige selv søger, og søger målrettet
  • Medlemmernes faglige baggrund er fortrinsvis administration og kontor, salg og marketing, selvom netværkene er åbne for alle.
  • Netværkene har en væsentlig funktion med at styrke medlemmernes selvværd.

Evalueringens vigtigste anbefalinger:

  • AMS og koordinatorerne bør være mere opmærksomme på netværk, der begynder at fungere dårligt og hurtig tage initiativ til en hjælpeindsats.
  • AMS bør understøtte forbedring af netværkenes IT-redskaber, incl. fælles database.
  • Netværkene bør fortsat arbejde på at gøre drift og administration af netværkene personuafhængigt.
  • Netværkene bør udarbejde en strategi for medlemmer, der har været ledige for længe.
  • Netværkene bør tilstræbe brede i medlemskredsen.
  • Netværkene bør koncentrere sig om virksomhedsbesøg i mindre grupper.
  • Netværkene bør bevare fokus på små og mellemstøre virksomheder.
  • Netværkenes tilbud til virksomheder bør tilpasses kapaciteten i netværket.

INFORMATIONER

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Gå ind og hent DISCUS-rapporten som pdf-fil.

Facilitator Valdemar Thomsen sagde ...

Det er normalt at man som medforfatter interesserer sig for hvilker blogge der bliver publiceret på ens blogsted også bliver kommenteret.
Hvad er der i vejen med Jer - Er I taget på ferie allerede?